fredag 8 maj 2009

Tänk om man skulle ta steget...?

Även om det inte är så populärt att bli äldre verkar det vara desto mer inne att tala om hur vi 40-talister ska leva. Inte minst efter pensionen. Och det handlar ju väldigt mycket om en sund livsstil. Det har jag ingenting emot, huvudsaken man har roligt.
En aktivitet som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att pröva är styrketräning. Promenader och basjympa i all ära men för att hålla tillbaka muskelförtviningen krävs mer. Det har jag lärt mig.
Forskare har påvisat att muskelcellkärnorna tenderar att klumpa ihop sig när vi blir äldre och det kan vara en av orsakerna till att muskelmassan minskar. Äldre tappar mycket styrka i benen och eftersom kvinnor vanligtvis har mindre muskler än män, drabbas många kvinnor av fallolyckor med benbrott som följd.
Så nu ska äldre peppas att styrketräna, bland annat med gym på äldreboenden. Jag ställer gärna upp som ambassadör för det. Redan några veckors styrketräning sägs ge resultat. Det passar mig perfekt. Ska det bli ett resultat bör det synas snabbt - annars är det lätt att tappa lusten.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida