Kineser efter Veolia
Så var Veolias saga all! Ingen vill erkänna att det numera skandalomsusade spårvägsbygget i Jerusalem hade någon som helst betydelse i beslutet. Kanske stämmer det, men den intensiva diskussionen om företagen visavi folkrätten var ju knappast något som stärkte Veolias möjligheter. Och debatten var mycket välkommen, inte minst för alla dem, moderate trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm inbegripen, som inte riktigt förstått det här med företagens ansvar.
Men vi ska kanske vänta med att dra en lättnadens suck. I november får vi en ny entreprenör i tunnelbanan men det är ett företag med nära anknytning till den kinesiska staten. Och Kina bryter dagligen mot de flesta grundläggande fri- och rättigheter som individen är garanterad, också de rättigheter som landet självt genom konventioner förbundit sig att respektera.
Så vi och SL och alla som bryr sig har ett gyllene tillfälle att bevaka hur MTR förhåller sig till de massiva övergrepp som begås i Kina. Som alla andra företag ska MTR ta fram tydliga policies för mänskliga rättigheter. Och sen ska de givetvis integreras, övervakas och granskas i hela verksamheten och över nationsgränser.
Vi utlovas nu en tunnelbana med bättre punktlighet och underhåll, mer personal för service och information till resenärerna, bättre städning, snöröjning och åtgärder mot lövhalka. Och till ett lägre pris än SL räknat med. Det låter nästan för bra för att vara sant. Det låter faktiskt som Obama!
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida