måndag 3 november 2008

Konkurrens bra för vadå?

När jag slog upp Svenska Dagbladet i fredags fick jag en smärre chock. Jag såg mig själv citerad på ledarsidan och det tillhör naturligtvis inte vardagsupplevelserna. Ledarskribenten Sanna Rayman tog här tillfället i akt att välja sida i den inflammerade debatten om utförsäljningen av Folktandvården på Karlaplan och där fick jag en släng av sleven.
Artikeln är full av märkliga slutsatser, inte minst om de stackars privata tandläkarna som slåss mot jätten Folktandvården.
Men Rayman missar att privattandläkarna redan i dag har 80 procent av vuxentandvården och att det råder full etableringsfrihet och valfrihet. Så vad händer med den fria konkurrensen när det offentliga försvinner? Vad får vi då för valfrihet eller mångfald?
Visserligen håller Rayman med om att Folktandvården fungerar bra men att det finns utrymme för förbättringar och att fler privata leder till mer konkurrens, bättre kvalitet och lägre pris. Jo pyts, hur gick det till exempel med avregleringen av elmarknaden? Vi har fått en mängd aktörer och många av dem, Vattenfall till exempel, gör jättevinster. Men har det lett till prissänkningar? Nej tvärtom, elkostnaderna stiger rekordartat.
Så tyvärr lär jag inte få tillfälle att läsa mina kommentarer till Sanna Rayman på ledarplats i Svenskan i morgon.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida