torsdag 25 september 2008

Politik här och där


Det politiska engagemanget och valdeltagandet minskar i många demokratier. Människor tror på demokratin men är alltmer misstänksamma mot politiker och partier. Det var utgångspunkten när den brittiska statsvetaren Colin Hay talade på ABF i går. Han kom nyligen med en bok i ämnet Why we hate politics?

Jag känner inte riktigt igen mig i Hays resonemang. Som politiker stöter jag dagligen på människor som inte alltid säger att de vill diskutera politik, men de har mängder av åsikter om sådant de tror att jag kan påverka. De kanske inte alltid har färdiga lösningar men de tror i alla fall att också ett litet parti som vårt kan göra skillnad.

Men Hay utgår från brittiska förhållanden och jag är ganska säker på att vi i Sverige har en större tilltro till politiken. Jag läste några uppmuntrande ord av en statsvetare häromdagen:

"Svenska väljare är inte bara ovanligt ideologiska. De är ovanligt vänsterorienterade. Internationella opinionsundersökningar visar att acceptansen för höga skatter och efterfrågan på offentliga lösningar och omfördelning är större i Skandinavien än utanför."

Det känns fint och hedervärt att vara en representant för svenska väljare!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida