torsdag 3 december 2009

Pinsamt Carlgren!

Ibland tror man inte sina öron där man sitter i tevefåtöljen. I går kväll var det miljöministern Andreas Carlgren som fick mig att tvivla på mina sinnen. I min generation har vi ju fortfarande uppfattningen att Centerpartiet ändå på något sätt har med miljön att göra. Ni minns Fälldin och kärnkraften och det där att inte dagtinga med sin övertygelse. Men det verkar sannerligen inte gälla Andres Carlgren, och inte Maud Olofsson heller.
I SVT:s Uppdrag granskning i går framgick tydligt att om Sverige ska lyckas nå klimatmålen räcker inte ny, miljövänlig teknik. Bilåkandet måste också minska men när centerkrafterna i regeringen får bestämma sticker de huvudet i sanden och satsar på Förbifarten och andra stora vägprojekt. Och det är Carlgren som personligen är ansvarig för regeringens ja till bygget av Sveriges dyraste motorväg.
Annat var det förr innan suget efter makten fick honom att tappa all heder och sans. Då hade han en konsekvent och hård linje och satte alltid miljön i första hand. Han insåg att vägar skapar mer trafik som skapar större miljöproblem. I dag kallar Carlgren 30-miljardersbygget Förbifart Stockholm för en "seger" för miljön.
Men jag såg att han rodnade när han påmindes om de uppenbara bevisen för sitt svek. Och hans lilla försiktiga leende efteråt antydde: "det här menar jag ju egentligen inte men jag var för svag. Längtan efter att bli minister fick mig att glömma alla ideal och allt förnuft och nu säger jag korkade saker utan att mena det. Förlåt mig!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida